RSS

حاجة كده على زكر الكوسة

للكوسه فى بلادى شئون
بتخلي المسنود فرعون
يتفرعن فين مهما يكون
وتخلي الجاهل أستاذ
والأعرج لاعب جمباز
وتخلي الأحول هداف
والكوره الآوت ف الجون
للكوسه ف بلادي شئون
لو تعرف واحد ف الشرطه
راح تخرج من أجدع ورطه
والراجل اللي انت ظلمته
تلاقيه متلقح مسجون
أو تعرف شخصيه كبيره
شغاله ف البنك مديره
راح تاخد من غير ضمانات
كام قرض بمليون مليون
وهروبك طبعا مضمون
ويا عيني لو تعرف نايب
ف المجلس مش نايب خايب
راح تبني أبراج وهميه
أوراقها مظبوطه أكيد
وفلوس الناس المهريه
حتجيلك م الجيب للإيد
بعديها تروح المستشفى
وتقيد نفسك مجنون
أحكامك تسقط ف ساعتها
بعديها ترجع موزون
ويا عيني لو تعرف شيخ
فجنابك طاهر علطول
وصيامك طبعا مقبول
وإذا فرضا حبيت تتجوز
تتجوز من غير مأذون
وإذا ساكن ف عماره جديده
وحبيبك راجل مسئول
فسيادتك من غير ما تقول
يركب لك فورا تليفون
ولو انت عندك عربيه
ونمرها سوده بنسرين
حتعدي أجدعها كمين
وحتكسر أوضحها إشاره
ماهو نمرك سوده جباره
ولا تعرف أيتها قانون
ولو انت بتعرف فرّان
أو واحد بياع جرنان
راح تاخد طلبك وحتمشي
من غير ولا دوشه ولا دور
والناس الغلبانه حتاخد
طلباتها بعدك وتغور
ماهو كله غيرك بيهون
ولو انت زميل الحلاق
راح تحلق اولها زبون
وإذا كنت بتعرف دكتور
حتعيش متطمن مسرور
وحتسلك ف لجان الشفوي
ومجال تعيينك موفور
وحتطلع فالتليفزيون
بالبدله وفيها الببيون
تتكلم وبكل بساطه
عن شرف المهنه المدفون
لكن لو شاعر غلبان
قلت اللي ف نفسك على طول
حيقولو مين قال لك قول
ويهاجمك مليون إنسان
للامانة اللى بنتكلم عنها فى ميثاق شرف المدون خانة
هذا الزجل مقتبس لكنه عاجبني فحبيت انزلهولكم خاصة وانه متعلق بالموضوع

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

16 comments:

mo'men mohamed said...

الله الله
ده انت مصممة بقى
بس على العموم لو حصل و جرالك حاجة على الله تقولى انى دخلتلك المدونة


على العموم زى ما انت قلتى للطوسة فى بلادنا شئون

وزى ما الكورتيزون
magic cure
احنا نسمى الكوسه
magic solution
السلام عليكم

هاني جابر said...

ما شاء الله
مقال استفتحاي جميل
ربنا يباركلك
شدي حيلك
ايوه كده
احنا سعداء جدا بانضمامك لفريق التدوين
وياريت تكوني معانا في تجمع المدونين
المدون خانه
حكون سعيد جدا لو شرفتيني وزرتيني علي المدونه

بنات افكارى said...

الى الاخ مؤمن
اظاهر حضرتك مقرئتش ردي على تعليقك السابق وكمان انا بداءت اشك انك اخوان لاني معرفش عنهم انهم بيتخلوا عن اخوانهم واخواتهم فى الازمات
وعلى العموم جزاك الله كل خير ساعتها انا مش هاقول انك كنت بتدخولى المدونة انا هازور بس المدونة بتاعتك وعرفهم اني متابعاها
بس حلوه
magic solution

بنات افكارى said...

الى الاخ هاني
جزاكم الله كل خير انا الاسعد بانضمامي لاخوه واخوات زي حضراتكم وربنا يكرمك على تشجيعي وان شاء الله انا معاكم فى تجمع المدونين ده شرف ليه ويسعدني اكون معاكم دائما على السراء والضراء ولكن ان شاء الله تكون كل حاجة هنعملها تكون سراااااااء بامر الله وبتمنى تكون حضرتك قرات باقى الموضوعات هم مش كتير يعنى بس انا اللى بحب اوهم نفسى انى بقالي زمان معاكم
ومره تانية جزاكم الله خيرا

بنات افكارى said...

معلش ياجماعة
اعزروا اختكم المبتدئة انا كان قصدي اخلي البوستين تبع بعض او بوست واحد متفهموش بس حسيت انه هايطول فامعلش انا محتاجة لتعليقكم على البوست الاساسي اللي بعد الزجل على طول حلو والله وفيه صورة كوساية صناعة مصرية وعنوانه (محصول الكوسة فى مصر المحروسه)
انا بعتذر مره تانيه ومستنيه تعليقاتكم عليه

صاحب البوابــة said...

اعتذر عن التحليق خارج السرب

لكنني أريد رأيكم للأهمية في آخر موضوع لي

بعنوان

شكــر وإعتــذار

تحياتي

اسلام رفاعى said...

فعلا قصيدة جميلة جدا ومدونة رائعة سعيد جدا بزيارتها

بنات افكارى said...

الى اخي صاحب البوابه

هون على نفسك حضرتك مش سهل انك ترضي كل الناس لان الاذواق تختلف وكذلك الافكار علشان كده اعمل حضرتك اللي انت مقتنع بيه

بنات افكارى said...

الى الاخ اسلام
حضرتك شرفتني بالزياره وعمر المدونه
ماهتكون اجمل من مدونة حضرتك
ربنا يكرمك ويوفقك واتمنى ماتكونش الزياره الاخيره لمدونتي
جزاكم الله كل خير

شمس said...

مبروك المدونة الجميلة يا قمر

بس خلاص مش لاقية غير الكوسة تغرقينا فيها

مالة القرع مهو مبهدل الدنيا

بالتوفيق .. ومتاكدة انة هاشوف ابداعات عظيمة

ام عمر

بنات افكارى said...

الى نور
ده ايه النور ده كله حضرتك شرفتي المدونه وجزاكم الله خيرا على الثقه دي
ومعلش بقى موضوع الكوسه ده جه كده انا اصلي نفسي الموسم بتاعها يخلص من بلدنا بقى ومره تانيه شرفتينا بالزياره وبالتعليق الجميل ده
السلام عليكم

جمعاوى said...

الأخت الكريمة

جزاكم الله خيراُ على المرور على مدونتى

لاحظت هنا

مقاليين عن الكوسة

ششكلها عاملة عاميلها معاكى

بنات افكارى said...

السلام عليكم
الى اخي جمعاوي حضرتك شرفت المدونه وارجوا الزيارة المستمرة ومعلش بقى معذرة انا وضحت فى تعليق ليا لو حضرتك ماخدتش بالك اني كنت اقصد اخلي الزجل والمقال فى بوست واحد بس لاقيت العمليه هاتطول اوي حتى لو تلاحظ حضرتك الاتنين بتاريخ واحد بس انا شاء الله هاخد بالي بعد كده
بس برده حضرتك كان عندك حق ان الكوسه عامله عاميلها معايا
السلام عليكم

مشروع انسان said...

جزاكى الله كل خير على هذا التشجيع والحرص على المشاركة
ربنا يكرم حضرتك
لى عودة

مشروع انسان said...

ذكرت لحضرتك ان شاء الله سلنتزم بوضع حدود بين الاخوة والاخوات فى المكان وعلاء ربنا يكرمه مشدد على الحكاية دى وانا مطمن ليه اوى اصله ارهابى زيى وان شاء الله مفيش اختلاط بشكل كبير وهيبقى فيه حدود باذن الله واذا حدث غير هذا سننسحب من الموضوع كله
لان دينا ومبادئنا فوق كل شئ واى تجمع
نرجو المشاركة
مش معقول الحماس ده كله نفتقده
جزاكى الله كل خير

صاحب البوابــة said...

أختي العزيزة بنات افكاري

رغم ان المقال احبطني من البداية

الا اننى اوافقك تماما على ان الكوسة لها في بلادنا مكانة غريبة

:)

------------

بالمناسية حاولى ان تنضمى الينا في حملة ( افضحوا تجار الكيف )

التفاصيل في مدونتي

تحياتي اختاة