RSS

اجعلها آخر التاجات يارب



خير يارب اللهم اجعله خير جالي تاج
كنت قاعدة فى حالي كدا وفجاة لقيت دكتورة ايمان
بترن عليا ومتعودين ترن عليا لما تفتح الماسنجر علشان
انا كمان افتح اكلمها وماله مش عيب ابدا اذا فجاتن لقيتها بتقولي
بتحبي التاجات قولتلها خير يارب اللهم اجعله خير ليه كدا طيب
قالتلي خلاص ادخلي استلمي بئا صحيح مقدر ومكتوب والتاج اللي على الجبين
ماينفعش تتعمي عنه العين يعني من الاخر هاتجاوب يعني هاتجاوب
نفسي اوصل لآخر سؤال بسرعة يلا مش هاطول عليكم



سين سؤال
جيم جواب



مش حرماكم من حاجة اهووووو طبعا فهمته السؤال وفهمته الاجابة شطار انا عارفة

هاجاوب وامري لله قبل ماحد يحدفني بحاجة
السؤال الاول : بدءت التدوين امتى ودخلت العالم دا ازاي ؟


والله بدئت شهر يوليو 2007 ودخلته بقدرة قادر كدا هي حكاية طويلة شوية
وانا مش بعرف اتكلم كتير بس هاحاول انتو اللي بتسالو ولازم تستحملو المهم
عارفين طبعا بنت ابيها صاحبة مدونة ظبط دماغك حبيبتي كنا فى الجامعة كنت لسه
متخرجة قبل ماعجز يعني قالتلي تسمعي عن المدونات قولتلها يعني مش اوي
فاشرحتلي هي ايه وعبارة عن ايه قالتلي انا هاعمل واحدة وعايزة حد تاني
يشجعني قولتلها خلاص نشوف ان شاء الله مرت فترة وانا لسه ماشوفتش
وكنت نسيت صراحة فاجيت مرة على الماسنجر فابقولها صحيح عملتي المدونة
قالتلي اه اهي وادتني اللينك وقالتلي ها وانتي مش ناوية قولتله لا ناوية ان شاء الله
نبقى نعملها فى اي وقت انتي فاضية فيه قالتلي يلا بينا دي مش هتاخد
عشر دقايق قولتلها يارااااااااااجل قالتلي اه والله ياراجل بردو:)


المهم طبعا مشيت معاها الخطوات على الماسنجر اكتر حاجة غلبتني الاسم
اخترت اتنين قالتلي اعتقد حد عامل بنفس الاسماء دي قولتلها خلاص افكر
مفيش ثواني قولتلها ايه رئيك بنات افكاري قالتلي كويس وتوكلنا على الله
وعملنا المدونة واتت لكم بنات افكاري من حيث لا تدرون



السؤال التاني : ايه كان انطباعك فى البداية ؟

والله عادي يعني بس لما بدئت ادخل عند الناس واعرف مدونات اكتر
بدئت ارتاح اكتر للموضوع بس احيانا كنت بدخل على التعليقات عند الناس
كنت الاقي الناس بتتكلم عادي كدا يعني سواء فى صلب الموضوع او بيوجه
كلام للشخص نفسه صاحب المدونة كنت بتسغرب شوية وطبعا كنت بسال
بنت ابيها هي الناس دي بتدخل ازاي ومالهم بيكلمو بعض بعشم كدا:)

كنت بقلق اني ييجي عليا وقت ماعرفش ارد على حد لان دي ناس ماعرفهاش
صراحة خصوصا الشباب يعني لان فى شوية حاجات بالنسبالي النت ماغيرهاش
فيها حاجات قد تكون عيوب بس مش عارفة بعتبرها مبادء لكن بعد كدا لقيت
ان الموضوع بيكون اكبر من كدا والعلاقات بين الاشخاص بتكون بنيات طيبة يعني
وبدءت اتحمس اكتر للمشاركة عند الناس واقول رئيي ان امكن يعني
كفاية رغي فى السؤال دا تعبتوني

السؤال التالت : يارب سهل من اكتر من تحب تعليقه على البوست الجديد ؟
اللي حط السؤال الخبيث دا يرفع ايده بسرعة بسررررعة ماشي ياايمي


يعني انا مش هارد بدوبلوماسية انا فعلا اي تعليق يجيني بفرح بيه اوي
اي زيارة من اي حد بفرح بيها جدااا لكن مايمنعش ان في ناس بحب جدا مشاركتهم
وبنتظرها حقيقي وفى ناس بيهمني رئيها لاني اتعودت اسمعه وهما اكيد هايعرفو نفسهم
فى ناس بطلت تعلق رغم احترامي لوجودها ورئيها وفى ناس بتزورني
انا عارفة حتى لو معلقتش لكن انا بالتمس للجميع العذر لان انا
كمان بقصر فى حق ناس كتير لما بنشغل او بغيب صراحة احيانا بزعل
بس اطمنو انا زعلي حلو اوي ومش بيطول يعني اللي هايحيلني باي حاجة هانسى
شغل اطفال يعني وناس كتير مجرباني فى الموضع دا بس مش هايفتنو عليا

انا هاقولكم كمان على سر من اسرار بنات افكاري بس محدش يقول لحد ماشي ؟؟
ماشي بصو انا طول منا على النت في ناس لازم ازور مدونتها حتى لو مفيش جديد
فى مدونات بحب افضل قاعدة جواها كدا زي ماتقولو حالة نفسية يعني ماعلينا
وفى ناس بيكونو غايبين لظروف ما بدخل عندهم ديما بحاول اطمن عليهم او زي
مااتقولو كدا باخد بالي من المدونة لحد مايرجعو خصوصا الناس اللي عرفتهم شخصيا
لان انا لما بغيب عارفة ان فى ناس بتعمل معايا كدا فعلا الموضوع بقى علاقات انسانية
اكتر من مجرد موضوعات او فضفضة شخصية

السؤال الرابع : ماينفعش اجل الباقي ليوم تاني انا عارفة الناس زهقت اكتر مني
ومش عارفة اقول كلمتين واسكت تيجو نكمل بكرة هاتيجو صح يلا افراااااااااج




فرحتو طبعااااااااااااااا محدش يتحرك من مكانه هانكمل



السؤال الرابع : ايه اهم حاجة اتعلمتها فى عالم التدوين ؟


دا سؤال بردو زي مانتو شايفين اتعلمت الرغي طبعا لكن لو قاعدة قدامكم
فيس تو فيس اللي يعرف يخليني اتكلم له عندي هدية محترمة:)
بس بجد اتعلمت ان الدنيا مهما كانت وحشة لسه فيها خير ولسه فيه
ناس محترمة كتير اتعلمت كمان ان فعلا الخير في وفى امتى الى يوم القيامة
الخير بئا بكل محتوياته عامة وخاصة وفردية وجماعية حاجات كتير كيتر الحمد لله


السؤال الخامس : ايه اكتر حاجة كرهتها ؟


ممممم الحقيقة وجود بعض الناس اللي ليهم اهداف سيئة وبيندرجو تحت اسم مدونين بردو
نفسي ييجي وقت ياما عمو بلوجر يتخلص منهم ياما يشوفولهم اي مسمى تاني غير مدونات
لان وجودهم وسط عالم التدوين عامل كدا بالنسبالي زي الزبيب فى الحلويات
معلش اصلي الزبيب مش بيحبني ولا بحبه :) كمان مش بحب اسلوب البعض فى النقد
لان فى ناس بتنتقد لمجرد النقد بدون عرض لفكرتها الخاصة او حل للحاجة اللي بتنتقدها
وكمان اسلوب النقاش والحوار بين الناس بيتطور وبياخد اطار مش حلو بين بعض الناس يعني
لان فى النهاية الاختلاف فى الرئي لا يفسد للمدونين قضية والله اعلم

السؤال السادس : حاسس ان التدوين له تاثير؟
طبعا انتو مش ملاحظين ولا ايه بقولكم اتعلمت الرغـــــي طبعا له تاثير انا كنت قرات بحث
من قريب لباحثة فى جامعة القاهرة وبتعمل الماستر بتاعها عن استخدام المدونات على النت كامصدر
بحث عرفت اكتر اد ايه التدوين اثر فى مجتماعنا خصوصا فى السياسة علشان ماطولش اللي يحب
يقراه ان شاء الله اجيبله اللينك ولو حتى فى ناس شايفة ان مالوش تاثير كفاية اوي الاشخاص
اللي اكتسبناهم فى حياتنا وكفاية اي عمل خير عملناه مع بعض او اي
معلومة جديدة استفدتها من اي حد بالنسبالي دول يسوو كتير اوي

السؤال السابع : هيييييييييييه واخيارا وبعد طول انتظار
مستنية السؤال دا من اول امبارح:)


تهدي التاج دا لمييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييين ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
وسعو بئا علشان اللي اتعمل فيا دا مش شوية
اولا اي حد يشوف اسمه عندكم على الشمال يتفضل من غير مطرود يجاوب

قصدي من غير اعذار
واخص بالذكر طبعا


اهداء اسبيشيل على الآآآآآآآآآآخر لاحدث عروسين فى عالم التدوين دكتور حر واللؤلؤة المكنونة
مسمحلوكم تروحو تباركو لو مابركتوش وترجعو تدورو على اساميكم


طبعا بقولهم الف مبرووووووووك اول مالؤلؤتي بلغتني لسه امبارح

انهم عقدو من فترة الحمد لله كنت خلاص هامر عبر الشاشة
لحد عندها علشان اقولها اد ايه كنت فرحانلها علشان عارفة هي اد ايه كانت مستنية اليوم دا
وزي ماوعدتك يالؤلؤتي هاروح لحد عندك قريبا علشان اباركلك كما يجب مش هانسى اكيد
ان شاء الله يلا عقبال مانفرح فى كل المدونين شروة واحدة يارب

ثانيا طبعا الاب الروحي لينا الاستاذ عصفور المدينة عارفة ان مفيش تاج الا ولازم يمر عليه
فالو لو ممرش هاسمح لنفسي امرره لحضرتك بعد اذنك

ثالثا الاخ امام الجيل اللي بيحب الحاجات دي ونحن من هنا من الاراضي المصرية نبعث له
باول تاج هايجاوب عليه من الاراضي الدبوية يلا اي خدمة

رابعا ممممممممم مين تااااااني طبعا كل مدوني شخابيط سويفية والغايب هو اللي يعلم الحاضر
ماعرفش ازاي بس مش مشكلة علشان انا فصلت خلاص طبعا على رئسهم ميييييييين
ايوه شطار بنت ابيها ظبط دماغك هاتندم قريب انها دخلتني العالم دا انا عارفة


خامسا حبايبي الحلوين اللي النت عندهم مش ولا بد

تمر حنة حبيبتي اللي عرفتها فى ظروف غامضة ونمى بينا حب عميق ومن هنا
وقدام البشر دي كلها بصالحها علشان كانت زعلانة مني اني ماسالتش عليها لفترة
بس فعلا كان غصب عني وانا شرحتلك وانتي قلبك كبير وخلاص الصلح خير

عاشقة الفردوس اللي بتقول عليا نونة ماعرفش ليه مع اني والله كبيرة و الشهر دا هاكمل 23 سنة
عارفة ان دكتورة ايمان مررتهولك بس زيادة الخير خيرين


هاااااا في حد تاني باقي الناس اتمررلها وفى ناس هامررهولها بطريقتي الخاصة
ومحدش يسال ازاي علشان مش هاقولكم


هـــا كرهتوني ولا لسه ؟؟
دا اخر سؤال وعليكم الاجابة دا لو لسه فى حد جوا المدونة ومخصماكم لمدة شهر
دا لو قدرت يعني يلا ربنا يسامحني
اللي يلاحظ اي اخطاء يطنش لسه هاراجع كمان :)

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

31 comments:

Soul.o0o.Whisper said...

أووووووووول تعليييييييييييييييييييييق


هيييييييييييييييييييه

أحجز
احجز

أحجز

Soul.o0o.Whisper said...

طيب الحمد لله

هه


أروح أقرء بئا

Soul.o0o.Whisper said...

فضايح

فضايح

فضاااااااااااااااايح



عااااااااااادى جدااااااااااااا

ياااااااااه يا صافى ، ربنا ما يحرمنى منك يارب
تستاهلى مثاثة كبيييييييييييييييييييييييييييييييلة


بس ايه دا؟؟؟
ايه الرغى دا كله؟؟؟

كفاية كدا
خلااااااااااااااص
كرهتك
كرهتك
كرهتك

ههههههههههههههههههههههههههههههههه




ياللا تعيش و اتخدى غيرها
ألحقى خدى نفسك عشان فى واحد تانى قريب




أعيش وأبهدلك تاجات
قصدىىىىىىىىىىى

أهديلك تاجات
ههههههههههههههههههههههههههههههههه





خالص ودى يا مثاثتى

عصفور المدينة said...

ربنا يبارك فيك وينفع بك يا أستاذة وشكرا جزيلا على التمرير

مشروع انسان said...

نشكركم على تمرير التاج

وليكن اول تاج من الاراضى المصرية لهنا

وان شاء الله هجاوب على او هلبسه قريبا
:)

وعايزين لينك البحث اتمنى اشوفه
وايه كمان

وكويس ان حضرتك اتعلمتى الرغى من التدوين اهو منفذ يعنى ولا كلام فيس تو فيس ولا على النت :)

ممكن امر تانى ان شاء الله

ابو صهيب ( الجمعاوي الاصيل)سابقاً said...

ههههههههههههههه

تاج جامد

ربنا يستر علينا

Asmaa Fathi said...

ههههههههههههههههههه
اجباتك كلها لذيذه ودمها خفيف
بس انتى تاج واحد مش كفاية عليك
ربنا يوعدك بدستت تيجان علشان اتفرج
تحياتي

أبو العريف said...

بصي بقي يا ستي
اولا الردود ميه ميه وفكرتني بحاجه
تنا تعبت اوي لما اخترت الاسم للمدونه
وغيرته كذا مره
وكان كل اسم ييجي علي بالي اعمل عنه
سيرش علي طول ومن ضمن الاسماء دي كانت ( بنات أفكاري ) ولما عملت السيرش ولقيتك قريت الموضوعات وعجبتني جدااا
وغيرت الاسم خليته ( علي فكره)
لان المدونه كانت فكرتها ان كل واحد يطرح اي فكره تيجي علي باله في المدونه
ممكن فكره من الافكار دي تفيد حد وفعلا عملت بوست واحد
بس بعدين بعدت شويه عن التدوين ورجعت حزفت المدونتين القدام ورجعت ادون تاني

الحرامي said...

انا جيت
ايه ما تتخضيش هو انت شوفتي حرامي
( تصدقي انت شوفتي حرامي فعلا ) امال ما اتخضيتيش ليه
عموما انا مش جاي اسرق
انا بس جاي استفقد المكان

Unknown said...

ماشاء الله ايه كل الرغي ده؟؟؟؟؟؟
تعيشي وتاخدي تاج غيره

Shimaa Esmail said...

الأستاذة الفاضلة صاحبة مدونة / بنات افكاري
" تحية طيبة" وبعد..
اعتذر عن الخروج من موضوع التدوينة، لقد أرسلت لك دليل العمل (صفحتين) والجزء الأول من الاستمارة (8 صفحات) ، أرجو منك إرسال رسالة توضح أن الجزء قد وصلك وأنه ليس هناك مشكلة في إرساله أحالت وصله لسيادتك .
تحياتي وتقديري
شيماء إسماعيل
باحث ماجستير- كلية الآداب جامعة القاهرة.

بنات افكارى said...

سوووووووول


جاية تحجزي كمان
طبعا الفجر كان بياذن
وانتي بتحجزي صح
صحححححح
ماشي

بنات افكارى said...

سوووووول تاني

يعني تلت تعليقات
علشان فى الاخر تقوليلي
كرهتك
كرهتك
كرهتك

اه ياقلبي وهونت عليتي بردو :(((

وكمان فضايح مش عيب
فضايح ايه بس
ربنا مايحرمك مني يارب
بس فين المثاثة الكبييييييلة
مليس دحوة

وايه اعيش واخد غيرها وخدي نفسك
لو فيها تاج تاني
مش ناوية اخد نفسي
خالص تاني :))

بس شوفتي رغيت ازاي
علشان لا تسون لكم
انفسكم تبعتولي
تاجات مرة تانية
:))

وتعيشي وتبهدليني
باي طريقة تانية
غير التاجات الله يكرمك

ومش هانبطل مثاثتي دي
الناس هاتفتكرني مصاصة بجد
:))) ياكتثبتي انتي

اعمل فيكي ايه بس

بنات افكارى said...

عصفور المدينة

اهلا بحضرتك شرفت المدونة من جديد
بشكر لحضرتك زيارتك ودعاؤك
ربنا يتقبل من حضرتك
وجزاكم الله خيرا يافندم
ولا شكر على تاجات ابدا :)

بنات افكارى said...

امام الجيل

اهلا بحضرتك يافندم
ونشكركم على قبول التاج
وننتظر الاجابة ان شاء الله
من الاراضي الدبوية

وادي لينك البحث يافندم
تحت امرك ان شاء الله يفيدكم

http://www.cybrarians.info/journal/no13/blogs.htm

وعند حضرتك حق لا كلام فيس تو فيس
ولا على النت يعني لا نرحم ولا نسيب
رحمة ربنا تنزل دا حتى حرام :)

الحقيقة فعلا اتغيرت كتير الفترة اللي فاتت فى الموضوع دا يعني مش بس بسبب
المدونة كمان الدراسة واي نشاط تاني
بس بيبقى مشكلة اني بسمع اكتر ماتكلم

كمان على حسب الاشخاص يعني فيه ناس
قادرة تخلي اللي قدامها يتكلم
مهما كانت شخصيته وانا اتعودت
بس اني اخلي الناس تتكلم واسمعهم
فهمااحياناماتفرقش معاهم انهم
يسمعوني العيب عندي انا
مش عند الناس الحقيقة زي اي طفل
مثلا مع اني قولت اني كبيرة :)
المهم لما بيشوف حد غريب لاول
مرة بيخجل او مش بيرضا يتكلم معاه
لكن مرة والتانية وحسب الشخص زي ماقولت شوية شوية بيتعود يتكلم
بس الحمد لله فى امل مع كتر
الاندماج بحاول اتغير
والله المستعان ربنا يهديني

وحضرتك تشرف فى اي وقت
بيتك ومطرحك :)

بنات افكارى said...

ابو صهيب المصري

اهلا بحضرتك يافندم
طيب الحمد لله انه عجبكم
وبالمناسبة بئا حضرتك
تجاوب عليه وهاننتظر الاجابة :)

يلا اي خدمة
نورتنا يافندم مرة تانية

بنات افكارى said...

gana magde

ياهلا يااهلا
يعني دا جزاء خفة الدم مثلا
دستة تاجات مرة واحدة
انا ممكن اشوفك افرجك
اللي انتي تحبيه بس بلاااااااش
تاجات :))

نورتيني ياقمر وشكرا
على المجاملة الرقيقة
وان شاء الله ازورك

بنات افكارى said...

ابو العريف

اهلا بحضرتك يافندم
وشكرا على الاطراء

وكويس ان حضرتك كنت بتعمل بحث
والا كان هايحصل تصادم فى الاسماء
وفكرة مدونة حضرتك كويسة اوي

ربنا يوفقك يافندم ان شاء الله
ونشوف لحضرتك كل جديد
شكرا مرة تانية للزيارة

بنات افكارى said...

الحرامي

يعني المفروض ارحب بحضرتك
ولا استدعي الامن طيب :)

عموما اهلا بحضرتك واستفقد
براحتك خالص بس خلي بالك
فى حارس على باب المدونة

شرفتنا يافندم بالزيارة

بنات افكارى said...

habibat. alrahman

يعني جاية من اسيووووووووط
لحد بني سويف علشان تدعي عليا
طيب بس لما اشوفك
وانا رغاية بردو ماشي
هاقول لحمزة يعضك :))
ياوحشششة

بنات افكارى said...

shimaa esmaail

اهلا بحضرتك يافندم
حاضر علم وجاري التنفيذ
ان شاء الله وتحت امرك
فى اي وقت ربنا يوفقك

Fahd said...

لا تنسي برضه ان الرغي له فائده رائعه

فهو يقلل ما يسمي بالخرس الزوجي


احيانا تكون العفوية نوع من الجمال

بلا تذويق او توضيب او تعديل

احيانا نرتاح للشجره الطبييعه الغير منسقة اكتر من الشجره المشذبة التي تاخد شكلا هندسيا

او الملامح الخالية من اي مكياج فاقع

اعتقد ان كتاباتك مثل هذه اللوجه الطبيعيه

بنات افكارى said...

fahd

اهلا بحضرتك يافندم
وشرفت المدونة ربنا يكرمك
وجزاكم الله خيرا على الكلام
اللي فعلا اكبر من كتاباتي
ولا استحقه حقيقي ربنا يكرمك

اشكر لحضرتك زيارتك وكلامك

Anonymous said...

أنتى زى العسل و مدونتك تحفة
بس أسمحيلى أضربك..فى حد ميحبش الزبيب طب تحبى إيه بعد كدة...ناس عجيبة و الله

بس فعلا التدوين آثر على مجتمعنا أوى و استنى شوية كدة حتلاقى إن أحنا بقى
لينا شأن فى المجتمع ده

إجاباتك عجبانى أوى و كل تاج و أنتى بخير

بنات افكارى said...

انا ودماغي

اهلااااااااا بالقمر
انا اللي عسل بردو ياثكر انتي:))

ايه النور دا واضربي زي مانتي
عايزة ياقمر احنا ننطول
ننضرب على اديكي بس بردو
مش هاحب الزبيب :))

ماما بردو بتقولي كدا حد مايحبش
الزبيب اااه انا فيهاا يه دي
اما ناس عجيبة والله :))

وعندك حق ان كل مادا وبيزيد
تاثير التدوين اكتر بس احنا
من غير حاجة الحمد لله
لينا شان فى المجتمع
التدوين بيضم ناس كلها
ماشاء الله من مختلف المجالات
وكل واحد بينجز فى مجاله
ولسه ان شاء الله

بجد نورتيني حببيتي واهلا بيكي
ومدونتك كمان جميلة اوي
احنا جمبكم ولا حاجة :)

Anonymous said...

ههههههههههههههه
و الله انتى عثل

أنا خلاص خرجت من الحالة و كتبت بوست جديد

هاتى زبيب بقا....عايزة زبيب بيب بيب

بنات افكارى said...

انا ودماغي

امشي يابنت وضبي دولابك
وسيباني اقول المدونين
وليهم شان فى المجتمع

نوري وشنا للمدونين ازاي
باللي عملتيه دا :))

مفيش زبيب خلاص زي ماقولتلك
نتعلم ا لنظام الاول
يلا امشي وانتي عسل كدا :))

عاشقه الرومانسيه said...

انتى بنت مشكله
واجاباتك سكر وعسل و
شكلنا كده هنلزق
هههههههههه
ربنا يخليهم لك



بنات افكارك طبعا

بنت أبيها said...

ايه الرغي ده كله

بس اما اشوفك

شوفتي التاج بتاعك عمل ايه

من ساعت ما قولتيلي ان فيه تاج روحي استلميه

النت فصل عندنا ومرفعش اشوفه غير النهاردة

انا قلت بركاتك يا عم تاج وبركاتك

بس ايه الرغي ده كله

وحلو قوي الشغل اللى انتي عاملاه والتدبيس

ليك يوم

يا رب فرحني فيها في مرة بقى يا رب

بنات افكارى said...

عاشقة الرومانسية

اهلااا نورتيني ياقمر بجو
الرومانسية اللي هل علينا دا
ووالله انتي اللي عسل وثكر كمان

وتشرفينا وتلزقي زي مانتي عايزة
احنا ننطول بردو ياقمر

ويارب يتقبل منك واشوفهم كبار
كدا اد الدنيا كلها

بنات افكاري طبعا :))

بنات افكارى said...

بنت ابيها

ظبط دماغك عندنا
يامرحبا يامرحبا

وبعدين انا رغاية بردو :))
دا انا حتى غلبان وهادي :)

واديكي شوفتيني وشفتي التدبيس
راح لحد عندكم :))
تعيشو وتاخده غيرها يارب

عايزة تفرحي فيا ؟ مااااشي
لما اشوفك تاني هافرحك على الاخر :)
واضح كدا ان بركات التاج فعلا
كتير ربنا يسترها :)

اشوفك قريب بئا ان شاء الله